T R
WASHINGTON
POLICY CEMNTER

N\cep

Center for
Envireonmental Policy

Todd Myers
Director
PO Box 3643
Seattle, WA 98124-3643
(206) 937-9691
todd@toddmyers.com
www.washingtonpolicy.org

vironmental Watch

: ‘Examining Environmental Claims and Their Costs * October/November 2006

Environmental Interest Group Writes Story About Itself --
New York Times Publishes It As News

Claim

“Green building with an Oregon twist in the Sunday New York Times. The piece profiles a house
near Mount Hood that’s the first single-family residence in the West to win LEED certification. ...
Fuller disclosure: the article was written by Colleen Kaleda, who’s the back-up editor for Tide-

pool (operated, of course, by Sightline)...”
Eric de Place entry in The Daily Score, Sightline Institute, http.//www.sightline.org/daily _score, October 16, 2006 (Accessed 10/26/2006)

Facts

Formerly known as Northwest Environment Watch, the Sightline Institute is a Seattle-based
environmental organization that promotes a range of government regulations to help improve the
environment. One program they support is a green building program known as Leadership in En-
vironmental and Energy Design (LEED) which is managed by the U.S. Green Building Council.

On Sunday October 15, the New York Times real estate section published a story about a new
LEED certified house in Oregon. The story was not identified as opinion but as straight journal-
ism. Both the writer and the subject of the story, however, had a clear bias in favor of LEED and
the subject of the story is a contributor to the organization that pays the author’s salary.

The New York Times, however, did not originally report the conflict of interest. Beyond a simple
ethical problem, the story does not provide a complete or fair picture of LEED and its shortcom-
ings.

Conflict of Interest

The story in the New York Times is about a new home built by Tom Kelly. In their blog, the
Sightline Institute recommends the article, saying “Full disclosure: the house is owned (and I
think built) by Tom Kelly, who’s a Sightline donor.” So, how did the New York Times find out
about the home?

The author of the story knows Tom Kelly. Actually, the author relies on him, in part, for her
salary. The author of the New York Times story is Colleen Kaleda, who works for the Sightline
Institute as an editor of an environmental news service known as Tidepool.

The Sightline Institute’s blog admits this: “Fuller disclosure: the article was written by Col-

leen Kaleda, who’s the back-up editor for Tidepool (operated, of course, by Sightline) and who
contributed hugely to Sightline’s recent report, Property Wrongs.” The “Property Wrongs” report
attacks Oregon’s property fairness Measure 37 which passed in 2004.

We brought this to the attention of the Public Editor at the New York Times, and they have added
this note to the story on their web page: “After the article appeared, a reader alerted The Times
that Mr. Kelly had made financial contributions to a nonprofit organization in Seattle for which
the writer of The Times article, a freelancer, had worked. ... The writer did not list her work at
Sightline when she filled out a contract that The Times requires of all freelancers. She later told
The Times that she had not been aware of Mr. Kelly’s connection to Sightline when she quoted
him in the article. Had Times editors been aware of her association with Sightline, they would
not have given her the assignment.”



The Sightline Blog had this response which it added to its original posting: “First, Kaleda’s free-
lance writing work is entirely independent from the work she does for Sightline. ... Second, Col-
leen had no idea that Tom Kelly was a donor when she was writing about him. ... Finally, I’d like
to apologize if my sloppy blogging gave the appearance of impropriety where there was none. I
intended it merely as kudos for a job well done, and to note a coincidence.”

This tone is certainly at odds with the original blog entry where they stress their close relation-
ship, even saying “Sightline is everywhere.” Writing this off as “sloppy blogging” is also unsatis-
factory. The purpose of the entry was, in fact, to highlight the connection. The connection of the
writer and the subject of the story was not incidental to the blog entry, it was the central message.

The key question, though, is whether the reporter knew that Mr. Kelly was a donor to Sightline.
Only Ms. Kaleda can say whether that was the case. If she did not know that Mr. Kelly was a
donor or a fellow activist with whom she sympathised, how did she find out about the story?
Freelance reporters typically find topics through personal contacts. If that is the case, then the
conflict, whether financial or philosophical, remains.

The problem with publishing a story written by someone with a philisophical and/or financial in-
terest in the subject is that such an article is unlikely to present both sides of the story or double-
check the facts. This story is such an instance. Information that contradicts the author’s premise,
unfortunately, did not find its way in the story

LEED - Overstating the Record

One of the key claims made to justify LEED buildings is that the additional up-front cost to re-
ceive LEED certification is small and that the amount can quickly be made up by energy savings.
This claim is uncritically repeated in the New York Times story.

The story notes that “Whether building custom homes or simply buying green, homeowners
should expect to pay more. Mr. Hall [of the U.S. Green Building Council] estimates green build-
ing increases a home’s cost about 5 percent over a traditionally built house, though that percent-
age can rise, depending on materials.”

There are a couple of problems with this claim.

First, these numbers are not borne out on the ground. The most recent studies available on USG-
BC’s web page make a fundamental statistical mistake. Looking at the buildings that did receive
LEED certification, they find the additional cost is about 5% and that the energy savings can
offset those costs. They do not, however, include the cost of construction or energy savings for
buildings where the builder decided not to go with LEED. One reason builders may have decided
not to use LEED in those circumstances was because the cost was prohibitive.

In other words, the 5% esitmate is low because the estimate only includes buildings where the
costs and benefits were in line while leaving out any buildings where the costs would have been
high. This makes the 5% estimate a low-water mark because it includes only the cheapest LEED
buildings. If more buildings were to use LEED it is likely that the cost would be much higher
and the benefits much lower.

We are already seeing this. Our research has shown numerous examples (Seattle City Hall,
schools in the Tacoma School District, etc.) where the energy savings are much less than expect-
ed, or where energy costs even go up. One retail company that looked at using LEED standards
told us that energy costs were actually higher in LEED certified stores than non-LEED stores.

The New York Times itself story never mentions the cost of the home that is the topic of the story.
Instead, the author mentions only the generic 5% estimate. Ms. Kaleda did not respond to an



e-mail asking why the actual cost was not included. Given the types of features included in the
project, it is likely that the cost to meet LEED standards was much higher than an additional 5%.
It will be interesting to see if the energy savings meet the projections.

Given the conflict of interest involved in the story, it is not surprising that such facts are left out.

Costs

The costs to the public are many. First, this is simply poor journalistic ethics. The New York
Times should not print stories by those with a personal interest in the outcome of an issue and
representing them as objective journalism.

Second, such conflicts of interest lead to only part of the story being told. Ironically, another blog
entry by Eric de Place complains about coverage of a speaker advocating an upcoming Wash-
ington state ballot initiative, saying that the “newspaper article neither refutes his assertions nor
mentions his subsequent confession in the debate” that one of his facts is questionable. The New
York Times article de Place praises in the same blog, however, never even attempts to present
both sides of the issue. As a result a skewed image of the financial costs is portrayed.

But there is also an environmental cost. Given the limited resources builders and governments
have to address environmental issues, those who care about envrionmental stewardship should
strive to support the programs that achieve the best results for lowest cost. Focusing on trendy or
exotic programs with high cost and low return (or in the case of some LEED projects, actually
increased energy use), undermines the ability to maximize environmental progress and tests the
willingness of the public to continue to fund such efforts.

The New York Times article on LEED is an example of how not to do environmental journalism.



